Kapitel 7 - Afternoon Gossip

På onsdagen under lunchrasten letar jag reda på Katie, Joanna och Erin. De sitter ute på skolgården i den strålande solen och pratar. Jag skyndar mig fram och slår mig ner bredvid Joanna.
"Hey girls." säger jag och de hälsar tillbaka. "What are you doing today after school?" 
"Nothing..." säger Katie. "Why?" Hon ler nyfiket.
"I thougt we could go to the park and maybe have a picknick." säger jag glatt. "I brougt a planket to school today, so don't you dare say no." De skrattar.
"I thought you were grounded, Ali." säger Joanna. 
"Yeah, well... I were, until my dad suddenly changed his mind!" säger jag och försöker se hemlig ut. 
"Why?" frågar Katie nyfiket.
"I'll tell you if you'll come with me today!" säger jag. "I can go to the supermarket and buy some sweets!"
"OK, I'm in!" säger Katie och räcker upp handen, Joanna följer hennes exempel, men Erin sitter tyst och ser fundersam ut.
"Come on, Erin." säger Joanna och petar på henne. Erin tvekar, men nickar sedan.
"Yeah, alright. I have to talk to you too." säger hon och ser allvarlig ut.
"Good girl." säger Joanna och kramar om henne lätt. Jag ger Erin en blick och hon ser sorgest tillbaka. Vad det än var hon ville prata om, kunde det inte vara bra. Jag kände mig inte längre så sugen att berätta om mina framsteg med Harry. När klockan ringer springer jag snabbt till klassrummet. Sista timmen på onsdagar är historia, vilket faktiskt är ganska intressant, men idag kan jag inte koncentrera mig. Allt jag tänker på är Erin och jag kunde inte vänta att få höra vad som hänt. 
 
Harrys perspektiv 

Jag kom till studion en kvart försent. Alla killarna var där när jag kom, men inte Niall.
"Hey guys." säger jag och dunsar ner i soffan. Liam är inne och sjunger. 
"Where's Niall?" frågar jag och Zayn pekar mot dörren.
"There." säger han. Jag vänder mig om och ser Niall komma in med flera pizzakatonger. 
"Here's for all of you." säger han och släpper kartongerna på bordet. Jag rycker åt mig en och ser att det är en ost- och skinkpizza med köttfärs. Det funkar. När Liam kommer och sätter sig tar Louis till orda.
"So, how did the meeting on Monday go?" frågar han.
"Awesome." säger jag och ler. "Her dad let me go out with her." 
"What's in it for him?" frågar Zayn.
"Better rumor." säger jag och rycker på axlarna. "I'm just glad I can see Alison."
"You've talked to her too?" frågar Liam förvånat.
"Yes, yesterday. We're going out on a date on Saturday." 
"Nice, mate!" säger Louis och vi gör high five. 
"I hope she's worth this mess." säger Niall samtidigt som han stoppar in en stor bit pizza i munnen.
"Yeah, trust me. She is, I know she is." säger jag och ler stort. 
 
Alisons perspektiv

Jag skyndar mig till affären och slänger ner lite godsaker i korgen och betalar. Tjejerna har redan gått till parken och ligger nog och solar i vårsolen. Jag tar påsen och skyndar mig dit. Det är en sådan härlig dag, solen skiner och det är fint vårväder. När jag kommer till parken ser jag tjejerna sitta och njuta i solen. Jag slänger mig ner på filten och häller ut godsakerna jag handlat. 
"Enjoy." säger jag och tar för mig först av alla. 
"Tell us now, Ali." säger Katie och petar mig på armen. Jag ger Erin en snabb blick och hon ser faktiskt intresserad ut. 
"Well, yesterday my dad took me to his job and Harry was there. He asked me out!" säge jag uppspelt och tjejerna blir nog lika glada som mig. Jag berättar allt som hände, i detalj och tjejerna ler drömiskt mot mig. 
"So lovely!" säger Joanna. "Let's go shopping tomorrow?" 
"Yes!" utropar jag. "I really need that." 
"Is he picking you up?" frågar Katie. Jag skakar på huvudet. Det hade jag inte tänkt på. 
"No... I don't know." säger jag. 
"Do you have his number?" frågar Joanna. 
"No..." mumlar jag. I samma ögonblick piper mobilen. Jag tar upp den och ser ett nummer jag inte känner igen, men meddelandet avslöjar sig. "I'll pick you up at 12 xx Harry". 
"It's Harry." säger jag och visar meddelandet för dem andra. 
"Piece a cake!" utropar Joanna. Vi småpratar en stund om Harry, dejten, skolan, kläder och lite andra saker, men jag märker att Erin inte är med mycket i samtalet. 
"Hey, Erin. What did you want to tell us?" frågar jag och ler mot henne. Hon tittar ner. Tvekar. 
"I..." börjar hon. "I have done something stupid." Vi ser oroligt på henne.
"What's up?" frågar Katie. 
"I've cheated on Dan!" utbrister hon. Jag blir chockad och inga ord kommer ut. Dan och Erin har dejtat i över två år och det här förväntade jag mig aldrig. 
"Erin! Why?" frågar Joanna. En tår faller ner för Erins kind och hon torkar bort den. 
"Yesterday I... I were out running in the park and... And I ran into Jamie!" säger hon upprört. Jamie var hennes ex, en riktigt snäll kille, men inte pojkvänsmaterial. 
"We talked and he said he'd like to catch up so we went for a coffee, which we shouldn't have... And after that he followed me home and kissed me and I kissed back... All my feelings just got mixed up and I don't know..." Hon gömmer ansiktet i händerna och jag hoppar nära henne. Trots att jag är vän med Dan, så betyder Erin mer för mig och jag skulle backa upp henne oavsett vad. 
"It's going to be OK, Erin." säger jag och lägger en arm runt henne. De andra nickar och kommer med tröstande ord.
"Will you talk to Dan?" frågar Katie och Erin skakar på huvudet.
"I don't know that either. Maybe." Hon suckar djupt och försöker samla sig. "I guess that's the right thing to do, he deserves that." Vi andra nickar och försöker komma på vad hon skulle kunna säga. Vi sitter där en lång stund, tills solen går ner och när jag sedan lägger mig i sängen den kvällen är min hjärna utarbetad. Då tar jag upp mobilen och bestämmer mig för att svara på Harrys SMS. "Hi, sounds great. Can't wait, xx Ali". Jag lägger huvudet på kudden och somnar omedelbart. Det hade varit en lång dag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0